Hey Giel, ga eens van internet af
Nieuws: na zijn net iets te lang durende carrière op de radio wil Giel Beelen de overstap maken naar 'online videocontent': "Ik denk dat de publieke omroep dat an sich meer zou moeten doen. Op die manier bereik je heel erg de doelgroep", aldus Giel, die ook nog denkt dat "jongeren door middel van de video's namelijk veel beter te bereiken zijn". Godnondeju Gieltje, heb je dat helemaal zelf bedacht? Nu al? 3FM is op sterven na dood, de ratten verlaten het zinkende schip en ineens ziet Giel het licht: online videocontent. Kost je pak 'm beet een halve milli per jaar aan subsidiesalaris, maar dan heb je ook niks. Giel Beelen is namelijk de trotse eigenaar van misschien wel het minst succesvolle YouTube-kanaal ooit ever. Ondanks alle YouTube-starpower die Giel in z'n 3FM-studio sleept en vervolgens op z'n kanaal gooit. Maar dan nu de belangrijkere vraag: waarom gaat Giel Beelen, en eigenlijk zo'n beetje de hele NPO als we dan toch bezig zijn, überhaupt YouTube op? Op Giels kanaal vind je niets anders dan slecht nageaapte content die al lang en breed beschikbaar is. YouTube is misschien wel juist dankzij de afwezigheid van homo-hatende omroepbaasjes, zenderregeltjes en sowieso politieke bemoeienis een knotsgekke verzamelplaats van alle soorten videos die u maar kunt verzinnen. Zonder hulp uit Hilversum is het tientallen zo niet honderden jongens, meisjes, dames en heren van alle kleuren en leeftijden gelukt om een publiek en succes op te bouwen. Stel dat u een goedlopende broodjeszaak heeft en de overheid begint doodleuk, met subsidie, een eigen broodjeszaak direct naast de uwe, waar ze u nog na gaan zitten doen ook. Dat zou niemand accepteren en te gek voor woorden zijn, maar als het om 'online videocontent' gaat dan is het ineens de normaalste zaak van de wereld? Er is, behoudens echt originele formats die de markt laat liggen, absoluut nul komma nul nut noch noodzaak voor de NPO om nu ook online de markt te gaan verstoren. Stop met deze op een door Den Haag bedachte illusie ("de NPO moet voor iedereen zijn") gebaseerde ordinaire marktverstoring en laat YouTube aan de YouTubers en de online videocontent aan de creators. Weg met al die uitgerangeerde NPO-fossielen en alle ellende die zij met zich meebrengen.