Ojee, je televee luistert, kijkt en snuffelt mee!
Ook al lees je niet dit hele bericht. Onthoud één ding. Je SmartTV is geen televisie maar een buggy, crappy computer. Een smart televisie is een apparaat waarbij de specificaties en functionaliteiten bedacht zijn door de marketingafdeling van de fabrikant. Er is alleen een groot probleem. Fabrikanten zijn aan het informatiestelen geslagen. Zowel Panasonic, Philips als LG, kijken en luisteren met je mee. Je mag het alleen geen stelen noemen want je hebt ergens de 'algemene voorwaarden' geaccepteerd. Met als gevolg dat tv's cookies plaatsen op hun fantastische tv-portal. Andere types verzamelen 24/7 naar welke zender je kijkt. De algemene tips staan bij de Consumentenbond. Laten wij eens wat langer kijken wat televisies nu uitvreten en waarom. Want het is best een dingetje aan het worden. Begin 2014 onderzocht het Duitse nerdblad C'T een aantal smarttv's, en de nerds waren niet blij. Laten we LG als voorbeeld nemen. Als je geen firmwareupdate hebt gedaan van je LG (wat niemand doet) Doet ie niet alleen dingen met cookies, maar registreert de televisie ALLES wat het kan. Maar dan ook ALLES. Stop je een USB-stick in een LG dan leest de televisie de bestandsnaam en stuurt dit door naar het moederschip. Het is dankzij internetkritiek dat ze iets inbonden, maar we vertrouwen het zaakje nog steeds niet. De meeste televisies slaan sowieso je zoekopdrachten op, geven je een uniek ID en verzamelen ALLES over wat je kijkt, wanneer en hoe, gewoon omdat het kan.
En als je niet weet hoe je ip-adressen en websites in je router kan blokkeren, heb je gewoon pech. Mocht je een tv met camera of microfoon bezitten? Zo'n handig apparaat dat 'luistert' naar stemcommando's en handbewegingen? Wees dan helemaal bang. De televisie kan dan realtime kijken en luisteren, wat ze volgens experts ook daadwerkelijk doen.
Veel smart televisies zijn qua beveiliging ergens blijven hangen in 1995. Nee dat is geen fantasie. Een slimme Koreaan maakte onlangs al een eerste handleiding+tips (pdf) voor het hacken van elke smart-tv.
Uit ons eenvoudige bronnenonderzoekje blijkt dat meeste smarttelevee's net zo veilig zijn als je wachtwoord, creditcard en paspoortnummer op je Facebook zetten. Het hacken van een tv gaat groot worden omdat je er tegenwoordig ook films en andere dingen mee kan huren en kopen. Je TV(fabrikant) heeft tegenwoordig dus financiële informatie, gecombineerd met je Facebookaccount en wat al niet meer. Daar leven hackers voor, weet je.
Maar laten we niet honderd procent negatief doen over smart televisies. Negentig procent is voldoende. Een klein lichtpuntje. Van alle fabrikanten is Philips in ieder geval duidelijk over wat ze verzamelen, waarom en hoe en waar. (zie deze pdf). Dat maakt het allemaal niet minder vervelend en lastig. We snappen best dat er een soort Netflix-functie in je televisie kan zitten die aanbevelingen geeft op basis van wat je al keek. Maar waarom niet duidelijk uitleggen hoe je dit uitzet. Hoe je gewoon goddomme dingen kan doen ZONDER dat er iemand meekijkt. Is dat nou zo moeilijk?
BONUSCONTENT
Ondergetekende praat niet alleen peop. Maar heeft voor uw GeenStijl wel eens gesprekken gevoerd met hardwarefabrikanten die oh zo graag een geenstijlie/dumpert in hun 'Portal' wilden opnemen. Want marges op hardware zijn flinterdun. Iedere televisiefabrikant ter wereld wil graag dat die televisie geld in het laatje brengt, terwijl ie in de woonkamer staat. Want dat doen een PS4, een iPhone of een Xbox tenslotte ook.
Die *gesprekken over hoe ze dat voor elkaar dachten te krijgen, gingen ongeveer zo:
fabrikant: Willen jullie meer bezoekers?
GS: nee, we hebben eigenlijk wel genoeg lezers, iedereen in Nederland namelijk.
fabrikant: Ok! Jullie willen meer lezers en kijkers dus. Jullie willen dus doelgroepdifferentiatie! Wij hebben een bedrijf dat via een partner een aantal programmeurs heeft die een portaltoegang kunnen bouwen voor jullie content. Fantastisch! Werkt als een dolle!
GS: zozo.
fabrikant: Ja, dat is supercool! Nu zitten jullie namelijk ook bij mensen in de woonkamer. En het kost jullie minder dan 100.000 euro en een maandelijkse fee.
GS: Oh dat is inderdaad supercool. Dus jullie willen dat wij onze content gratis weggeven, maar dat we er ook voor gaan betalen?
fabrikant: Nee, zo moet je dat niet zien. Het is een major branding operatie. Dit is een opportuniteit voor jullie brand van jewelste! Wij zien het als een long term partnership. Dan moet je aan beide kanten investeren.
GS: Wat investeren jullie dan?
fabrikant: Wat denk je? Wij bouwen de tv's en we hebben net een hele afdeling e-commerce opgezet. Wat denk je dat al die mensen kosten?
GS: Maar wat winnen we ermee?
fabrikant: Natuurlijk denken we ook aan omzet voor jullie! We denken mee. Jullie kunnen banners op ons portal plaatsen. Dus alle tv-kijkers zien de banners. En het mooie is, je kan ze niet uitschakelen of wegklikken. Ze MOETEN ze zien. De verdeelsleutel is 90% voor ons en 10% voor jullie. Zo ongeveer. De banner mag 14 kleuren bevatten en maximaal 30pixels bij 30 pixels zijn. Dat geeft dus een enorme impact bij de kijker thuis. Verder is hier het banner-cookbook van 117 pagina's die alle regels bevatten waaraan ie moet voldoen. We maken het makkelijk!
fabrikant: en we kunnen easy internationaal uitrollen, over de hele wereld, met uitzondering van Afrika, VS, Zuid-Amerika, Noord-Amerika, Zuid-Europa, Japan, Noord-Europa, met uitzondering van een paar landen en Australie. Maar verder overal.
GS: Wij zijn voornamelijk Nederlandstalig
fabrikant: Dat is geen issue, het systeem kan uitrollen in elk land. Taal is dus geen beperking.
GS: Maar buitenlanders zien dan NE-DER-Landse teksten
fabrikant: Dat zijn details, wij focussen op opportunities.
GS: Hoeveel van die tv's zijn er al verkocht?
fabrikant: Elke dag verkopen we meer!
GS: Ja dat snap ik. Maar hoeveel dan?
Fabrikant: Morgen weer meer dan gisteren!
GS: Hoeveel?
Fabrikant: Dat is classified, kijk, teken deze NDA maar even, dat is gelijk een contract.
GS: man, doe niet zo moeilijk. Hoeveel zijn er verkocht?
Fabrikant: Ok geen exacte aantallen, maar ik weet dat er nu zeker weten al meer dan 1.000 verkocht zijn. En dat al 6 maanden na de wereldwijde introductie! Maar trust us, dit gaat de next big thing worden. Kijk hier is het formulier, als je tekent kunnen we morgen al beginnen! De factuur komt overmorgen. Het in gang zetten van de portalintegratie gaat even duren, maar zeker niet langer dan zes maanden.
GS: dus samenvattend, dit is uniek?
Fabrikant: Ja we snappen dat het best indrukwekkend is voor jullie als weblog om bij een grote internationale player te zitten. We willen graag ook edgy branding doen. Het is voor ons ook een grote stap om met jullie aan tafel te zitten. Neem je dit contract even mee? Dan mag je de map en de plastic tas houden er zit een gratis pen bij.
GS: ik denk niet dat dit gesprek veel zin heeft.
fabrikant: Dit zie je verkeerd. Het is een multipartner technisch implementatieproject. Het is internationale branding. Jullie hoeven alleen maar sales erop te zetten en gaan met die banaan.
GS: Ok, leuk kantoor. Tot ziens.
fabrikant: super! cool! we gaan ervoor
GS: Dat zei ik niet. Ik zei, tot ziens.
*mogelijk bevat deze tekst lichtelijke overdrijvingen.