Groovy: paginagrote wietreclame in de NYTimes
Awesome: een paginagrote wietreclame gisteren in de papieren NYTimes (uitsnede hierboven, hele plaat na de breek). De reclame is voor Leafly, een app waarop gebruikers verschillende apotheken kunnen vergelijken en reviewen voor veilig en geïnformeerd gebruik van medicinale wiet. "Proud to be a part of history" laat Leafly weten op hun facebookpagina. En terecht, want met de eerste advertentie voor cannabis in het 163-jarige bestaan van de NYTimes, schrijft Leafly inderdaad geschiedenis. Tot voor kort nog volstrekt ondenkbaar, maar een cultuuromslag lijkt in Amerika op handen: na de legalisering van wiet in Colorado en Washington en de invoering van de Compassionate Care Act in New York State, volgde er vorige week een redactioneel commentaar van de NYTimes waarin de krant geen spaan heel liet van het cannabisverbod. Het aantal arrestaties voor marihuanabezit rijst met 658.000 per jaar de pan uit (iedere 48 seconden één arrestatie) en de Amerikanen lijken steeds minder zin te hebben om de kosten voor dit conservatieve verbodsfeestje op te blijven hoesten. Om maar niet te spreken van de sociale kosten: een gevangenispopulatie die 1% van de bevolking uitmaakt, talloze gebroken families dankzij de torenhoge minimumstraffen die er op geweldloze drugsdelicten staan, en een enorme drugscriminaliteit. Maar the Times they are changin. Snoop voelt het ook. Leest u mee, minister Opstelten? #JustSayKnow!