
Het heeft weinig gescheeld of de bemanning van de Lynx-helikopter, die vorig jaar na een faliekant mislukte reddingsoperatie door troepen van Gadaffi in beslag werd genomen, was onderdeel geweest van een ordinaire wapenruil. Weet u het nog? Hans Hillen kon zogenaamd de MIVD
niet bereiken en zodoende eindigde een Lynx + crew totaal onvoorbereid op het strand van Sirte waar het direct
in de val liep van zwaarbewapende Gadaffistrijders. Na veel diplomatiek overleg (
Mabel?) kwamen piloot Yvonne Niermans en haar collega's
uiteindelijk vrij. Maar dat had bijna twee gevechtsvliegtuigen gekost waarmee Gadaffi vervolgens de NAVO had kunnen bestoken. Een week voor Lynx-affaire besloten twee piloten van de Libische luchtmacht namelijk te muiten (vandaag precies
een jaar geleden) en hun Mirages te parkeren in Malta. Gadaffi was hierover uiteraard
not amused maar kreeg vervolgens een godsgeschenk in zijn handen geduwd toen hij ineens de beschikking had over een Hollandse chopper inclusief personeel. Volgens de Minister-president van Malta bood het regime direct aan de Nederlanders vrij te laten in ruil voor de straaljagers. Gelijk oversteken: jullie die gare chopper + gevangengenomen militair personeel. Wij die jets terug waar we onze eigen bevolking mee gaan platbombarderen. Uiteraard wees Malta de
deal van de hand en redde daarmee de ass van Hillen, Rosenthal en MP Rutte. Was toch lullig geweest als door het falen van dit trio Gadaffi zijn oorlog nog een paar weekjes had kunnen verlengen wegens voldoende militair slagkracht. Zoiets staat slecht op een CV. Overigens gaat Malta de Mirages alsnog
teruggeven aan het nieuwe regime in Tripoli. Dat kunnen we niet zeggen van de Lynx. Die staat nog
altijd weg te rotten in de zilte Libische
zeelucht. (
via)